torsdag 17 januari 2013

Detox

Jag är, som så många andra, en sockerjunkie. Det är den största anledningen till mina extrakilon jag har haft med mig sen jämt, lite olika hur många de varit genom åren - jag har otroligt svårt att avstå från socker. Socker och kolhydrater i form av bröd. Jag arbetar dessutom på ett ställe som alltid gör kaffebricka för externa möten. En bricka som alltid innehåller godis eller kakor, och som jag nästan alltid tar av. Så strax före jul, med vetskapen att jag skulle resa bort över jul och nyår och äta gott, så bestämde jag mig för att ha ett sockerfri januari, för att börja avvänja mig. Eller ja, sötsaksfritt i första hand och undvika socker i mat så långt jag kan, jag har inte gått all taliban på sockret. Än så länge har jag bara hållt på tio dagar (kom hem från resan den 7 januari, innan dess var jag kvar i semesterläge juh...) och det som jag trodde skulle kännas lite jobbigt går så himla lätt. Jag håller mig till och med undan kolhydrater i mat, förutom mitt GI-bröd till frukost eftersom jag ej tycker det är gott med ägg och bacon och sånt till frulle. Så jag är rätt så nöjd.

Men så läste jag under min dagliga morgonbloggrunda, hos min favorit Nina Åkestam om hennes rehab. Inte så att jag blev missnöjd med min lilla futtiga sockerdetox men blev lite inspirerad av hennes, och inte minst hennes sätt att ta med själen och hjärnan i det. Insåg genast hur lätt det vore att utöka min lilla detox ett par steg, till exempel genom att hoppa kaffet och minska på köttet och öka på grönsakerna ännu mer. Får bli dagens smygis tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar